Klagestorm

Opplever klagestorm etter strømkollapsen på Hvaler

Fredrikstad Blad

Regningen etter strømbruddet som slo ut både hvitevarer og elektronikk hos en rekke Hvaler-beboere kommer trolig opp i mange millioner kroner.

Norgesnett har mottatt mange klager etter strømbruddet på Hvaler sist uke. Det er Hafslund som må betale størstedelen av regningen.
Norgesnett har mottatt mange klager etter strømbruddet på Hvaler sist uke. Det er Hafslund som må betale størstedelen av regningen. (Foto: Erik Hagen)

Det var torsdag i forrige uke at en mislykket trefelling i Blåbærstien på Kråkerøy sørget for det massive strømbruddet. Et tre havnet over strømledningene, og sørget for at hele Kråkerøy og Hvaler ble mørklagt. På Kråkerøy kom strømmen raskt tilbake, men på Hvaler var det bekmørkt i mange timer.

Da Fredriksstad Blad snakket med Eilert Henriksen i Norgesnett onsdag ettermiddag, bekreftet han at de har mottatt mange henvendelser fra kundene sine.

– I går hadde vi mottatt mer enn hundre henvendelser fra kunder. Kundene som har tatt direkte kontakt med forsikringsselskapene kommer i tillegg, sier han.

Strømbruddet sørget nemlig for en følgefeil. Da Hafslund koblet til strømmen igjen, ble det samtidig altfor kraftig spenning i ledningene. Det medførte at Hafslund sin ledning falt ned på Norgesnett sin strømledning, noe som medførte kortslutning og et mange timer langt strømbrudd.

Dermed fikk en rekke beboere ødelagt elektronikk som følge av altfor høy spenning.

Over hundre klager

Det er i hovedsak Norgesnett sine kunder som er berørt. Men siden feilen opprinnelig lå hos Hafslund, er det sistnevnte som får regningen til slutt.

– Per i dag aner vi ikke hvor stort beløp skadene kommer opp i. Men det blir nok ganske dyrt, ja, sier Eilertsen.

Vet ikke tallet på skader

I tillegg kommer nemlig en såkalt KILE-kostnad. Det er kompensasjonen selskapene må betale for ikke levert energi i timene strømbruddet varte. Bare KILE-kostnaden kommer på rundt fire millioner kroner.

– Vi er forberedt på at regningen kan bli ganske høy. Men eksakt totalbeløp kan vi ikke gi før vi får regresskravet fra Norgesnett, sier Morten Schau, kommunikasjonssjef hos Hafslund.

I tillegg kommer mannen som sto for den famøse trefellingen til å få et krav fra Hafslund. Dette kravet gjelder imidlertid trolig bare for det første strømbruddet – ikke for følgefeilen som slo ut hele Hvaler i flere timer.

Morten Scau, kommunikasjonssjef hos Hafslund.
Morten Scau, kommunikasjonssjef hos Hafslund. (Foto: Hafslund )

– Vi kan nok ikke laste han for at ledningen vår falt ned på Norgesnett sin ledning, har Schau tidligere uttalt.

Det kan også ta lang tid før alle krav er meldt inn. Både Norgesnett og Hafslund er nemlig forberedt på at det er mange hytteeiere som fortsatt ikke vet om strømbruddet har påvirket dem.

– Det kan ta måneder før vi har fått inn alle krav. Men vi har sendt ut sms til samtlige kunder om å kontrollere elanleggene sine. Mange kunder var ikke til stede i sine boliger eller hytter under strømstansen. Det betyr at det fremdeles kan være sikringer som har gått eller utstyr som er ødelagt, uten at man er klar over det.

DETTE SKJEDDE I FORBINDELSE MED STRØMBRUDDET

Trefelling som gikk galt innerst i Blåbærstien på Kråkerøy sørget for å slå ut strømmen på Kråkerøy og Hvaler.

På Kråkerøy kom strømmen raskt tilbake, men hele Hvaler var mørklagt i minst sju timer etter hendelsen.

Overbelastning på linjene da strømmen ble koblet til igjen sørget for det lange strømbruddet.

Mange har fått hvitevarer og annen elektronikk ødelagt som følge av hendelsen.

Hafslund som leverer strøm til Norgesnett frykter at regningen vil komme opp i millionbeløp.

De oppfordrer folk som er berørt av strømbruddet til å kontakte sitt forsikringsselskap.

Velkommen til Granholmen hytteforening. Sommerøya for meditasjon, ferie, avslapping og hygge!